15 sfaturi de
eticheta in business
eticheta in business
Mediul de business este unul din ce in ce mai competitiv si dinamic. Este vital
sa fim competenti, sa acumulam experienta, sa invatam din greseli, sa construim, dar mai e
un aspect la fel de important: curtoazia. Atitudinea pe care alegem sa o adoptam in relatiile
noastre cu partenerii de afaceri, colegi sau clienti este cea care ne va diferentia si va
construi o imagine care sa ne faca onoare. Aceasta atitudine este proiectata de respectul
unei etichete de business, asa cum vom vedea mai jos.
1
Fii intotdeauna punctual/a!
Punctualitatea este cea mai simpla forma de respect. Atunci cand avem o
intalnire programata, indiferent de natura acesteia, a ajunge la timp este felul in care
dovedim celeilalte persoane ca timpul sau are valoare si evitam sa il risipim. Vom pasi
astfel cu dreptul in noua relatie. In plus, punctualitatea are si beneficiul de a ne
acorda un mic respiro inainte de interactiunea propriu-zisa, fie ca acest lucru inseamna
cateva minute in plus sa ne relaxam sau sa ne adunam gandurile.
2
Adopta o tinuta vestimentara potrivita!
In business, aspectul conteaza. Dincolo de igiena personala care trebuie sa fie
impecabila, hainele pe care vom alege sa le purtam la o intalnire de afaceri vor crea acea
prima impresie determinanta pentru intreaga viitoare relatie. Acest lucru nu inseamna ca trebuie
sa ne prezentam neaparat in camasa alba, pantaloni la dunga sau costum deux-pieces pentru doamne.
Inseamna ca este important sa intelegem cu cine urmeaza sa ne intalnim si care ar fi codul
vestimentar potrivit pentru acea intalnire. De exemplu, daca mergem la banca pentru a solicita un
imprumut pentru afacerea noastra, preferabil ar fi sa ne imbracam office. Daca mergem la o intalnire
cu echipa de creatie, probabil o tinuta lejera, business casual, va fi optiunea corecta.
3
Exprima-te cu eleganta!
Comunicarea este esentiala si se poate dovedi un factor de succes in relatiile cu partenerii
de afaceri. Adreseaza-te intotdeauna pe un ton calm si politicos celorlalti, indiferent ca este vorba
despre managerii din companie, clienti, colaboratori sau echipa. „Multumesc”, „Va rog” si alte formule de
exprimare sunt indispensabile si denota respect. Indicat ar fi sa fie lasate in afara discutiei subiecte
sensibile si care pot crea controverse, cum ar fi politica sau religia si vei evita astfel situatii
inconfortabile. Diplomatia si tactul fac mereu diferenta.
4
Evita barfa sau trasul cu urechea!
Astfel de comportamente sunt lipsite de profesionalism si te pot discredita definitiv in ochii
partenerilor tai. Daca se intampla sa ajunga la urechile tale o rumoare, evita sa vorbesti altcuiva despre ea.
Nu ne amintim intotdeauna cine a lansat o barfa, dar ne amintim fara indoiala de persoana care a raspandit-o.
Un alt aspect foarte important in acest caz tine de transparenta: asigura-te, atunci cand ajungi intr-un spatiu
unde sunt deja prezenti colegi sau parteneri de afaceri, ca saluti politicos, pentru a evita sa auzi ceva ce
nu iti era neaparat destinat. Astfel, nimeni nu te va putea banui niciodata ca tragi cu urechea.
5
Asculta activ!
Esti la o intalnire de afaceri sau chiar intr-un apel video? Asculta-l pe celalalt, mentine contactul
vizual si evita sa iti verifici telefonul. Daca suna, evita sa raspunzi, iar daca acest lucru nu este posibil si
apelul este urgent, scuza-te inainte de a-l prelua. Asculta cu atentie atunci cand cineva iti vorbeste, fara a
judeca si fara gesturi de plictiseala. Intotdeauna ne vom aminti de felul in care o persoana ne-a facut sa ne
simtim si nimanui nu ii place sa se simta ignorat.
6
Fii constient de limbajul corpului!
Comunicarea non-verbala are un impact deosebit asupra interactiunilor noastre, personale sau
profesionale. Este important sa stim ca transmitem mesaje chiar si atunci cand nu vorbim si, mai ales, ce mesaje
transmitem. In plus, cateva aspecte de care este indicat sa tinem seama ar fi: postura - spatele drept,
mentinerea contactul vizual, strangerea de mana ferma si de scurta durata, zambetul care sa ne insoteasca la
intalnirile de afaceri.
7
Prezinta-te si introdu-i si pe cei din jur!
Aceasta este una dintre cele mai simple reguli de eticheta: prezinta-te intotdeauna unei persoane
cu care interactionezi pentru prima oara si prezinta-i intotdeauna pe colaboratorii tai celorlalti. Este o
dovada de respect si curtoazie profesionala. In cazul in care ai uitat numele unei persoane, nu ezita sa
intrebi! Sinceritatea este intotdeauna apreciata!
8
Nu intrerupe!
Oricat de grozava ar fi ideea ce tocmai ti-a venit sau oricat de important ar fi amanuntul de
care ti-ai amintit si oricat de tentant ar fi sa vorbesti, evita, daca altcineva este in mijlocul unei
propozitii. Transmiti cateva mesaje neplacute: ca nu asculti, ca ceea ce ai avea tu de spus ar fi mai important
si ca nu iti respecti interlocutorii. A asculta cu atentie este una dintre cele mai frumoase dovezi de
profesionalism. Daca fara sa vrei intrerupi pe cineva, cere-ti scuze si lasa persoana sa isi termine ideea
INAINTE de a continua sa vorbesti.
9
Ramai politicos in orice situatie!
Nimanui nu ii place sa se asocieze cu persoane vulgare sau agresive, asa ca ar fi bine sa eviti
injuriile sau limbajul acuzator. Imaginea defavorabila pe care o vei construi astfel in ochii celorlalti va
fi greu de schimbat. Adreseaza-te intotdeauna politicos colegilor, colaboratorilor si clientilor, pe un ton
profesional si alegandu-ti cu atentie cuvintele.
10
Fii moderat in societate!
Chiar daca pare ceva mai dificil, mai ales la o petrecere, evita sa consumi alcool in exces,
poate duce la situatii care sa te puna intr-o lumina nefavorabila. Daca esti invitat la un eveniment formal,
fii la curent cu toate regulile de eticheta care se aplica intr-un astfel de cadru si respecta-le. De asemenea,
fii sensibil in ceea ce priveste diferentele culturale. Toate acestea sunt componente ale respectului fata
de partenerii nostri de afaceri.
11
Raspunde solicitarilor primite!
Uneori suntem coplesiti de volumul de munca sau de problemele ce pot aparea de pe o zi pe alta.
Incearca totusi sa raspunzi intotdeauna solicitarilor primite, fie ca acestea vin din partea colegilor,
a partenerilor tai sau a clientilor. Este o dovada ca reprezinti o companie care prioritizeaza dialogul si
transparenta - esentiale in stabilirea increderii!
12
Asigura-te ca te exprimi corect atat verbal, cat si in scris!
Prima parere conteaza. Mai mult, este cruciala atunci cand ne dorim sa construim noi
parteneriate bazate pe incredere. Astfel, asigura-te ca prima interactiune este ireprosabila, atat din
perspectiva regulilor de conduita firesti, cat si din cea a corectitudinii exprimarii. Cu atat mai mult
in scris, verifica de mai multe ori un mail inainte de a-l trimite, pentru ca nicio greseala de ortografie
sau simplu typo sa nu scape.
13
Foloseste numele celor cu care interactionezi!
Cel mai simplu mod de a atrage si retine atentia unei persoane, dand in acelasi timp dovada
de respect si apreciere este sa ii rostesti numele. Intr-o banala conversatie, acest fapt simplu poate avea
avantajul de a crea apropiere si a deschide calea unei relatii bazate pe incredere.
14
Da dovada de apreciere!
Atunci cand apreciezi pe cineva, comunica-i acest lucru. Noi toti ne bucuram atunci cand primim
complimente si ne sunt recunoscute si apreciate eforturile. Uneori asteptam ca aceste aprecieri sa vina din
partea celorlalti, dar cum ar fi sa facem noi primul pas?
15
Zambeste!
Mai degraba o buna practica sociala decat o regula de eticheta, zambetul are totusi puterea de
a crea punti, conexiuni, complicitate. Zambetul ii va face pe oameni sa isi doreasca sa fie in preajma noastra,
sa interactioneze cu noi, iar atunci cand un potential partener de business va avea de ales intre noi si alte
persoane ce au competente similare, ne va prefera, daca suntem deschisi, relaxati, zambitori :)